Few words about my art

Few words about my art

Patrick Mimran
By Patrick Mimran

Dec 20, 2022, 05:26:04 PM

 

It is often difficult for an artist to discuss his art. This is why, most of the time, an artist chooses a specific media outside writing to express herself/himself/themselves.

It is challenging to classify the art of Patrick Mimran as it is as wide as it is unique.

So, let’s try first to find out what Patrick Mimran art is not.

First, let’s consider that Abstraction is the process of taking away or removing characteristics from something so as to reduce it to an essential set of  characteristics (https://www.techtarget.com/whatis/definition/abstraction). Then, the pictural work of Patrick Mimran cannot be considered as abstract.

It cannot be as well considered as conceptual in the sense of a theoretical construct within some theory.

For Patrick Mimran, it is equivalent to impose on his imagination and creativity a method or a predefined instruction manual, the purpose of which, would be to create a wireframe, a corset from which no imagination or personal aesthetic consideration would find its place.

The artist considers both action as a reduction of his creative process, and as a limitation of the available media an artist might use to fully express himself.

Moreover, they do not correspond at all to the definition that he thinks is best suited to characterize his work.

To understand the work of Patrick Mimran one must apprehended it the other way around.

By using shapes and colors, tensions and balance between uncombined objects and assemblages, the artist is suggesting some possible paths whose meaning is proposed to the viewer.

By diving into the painting to reveal its inner quality, it is up to him, to reveal its signification.

The total freedom that the artist grants himself is now passed to the viewer.

If both the artist’s intention and the viewer’s interpretation match, then be it, and if not, a coalescence of mind and perception might be for later. If this synchronicity never happens, never mind, the work of art remains forever, and exists in a duality of perpetual dyadic perceptions.

 

Il est souvent difficile pour un artiste de parler de son art c'est la raison pour laquelle un artiste choisit souvent un médium spécifique en dehors de l'écriture pour s'exprimer.

Alors, essayons d'abord de découvrir ce que l'art de Patrick Mimran n'est pas.

Si l'on considère que l'abstraction est le processus d'enlever ou de supprimer des caractéristiques de quelque chose pour le réduire à un ensemble de caractéristiques essentielles, alors le travail pictural de Patrick Mimran ne peut pas être considéré comme abstrait.

Il ne peut pas être considéré comme conceptuel dans le sens d'une construction théorique privilégiant l'idée sur la réalité matérielle de l'eouvre.
Pour Patrick Mimran cela équivaut à imposer à son imagination et à sa créativité une méthode ou un mode d'emploi prédéfini dont le but serait de créer un canevas, un corset à partir duquel aucune imagination ou considération esthétique personnelle ne trouverait sa place.

L'artiste considère ces actions comme une réduction de son processus créatif et comme une limitation des médias disponibles qu'un artiste peut utiliser pour s'exprimer pleinement.

De plus elles ne correspondent pas du tout a la definition qu'il pense être la mieux appropriée pour caractériser son travail .

 Pour comprendre l'œuvre de Patrick Mimran, il faut l'appréhender à l'envers. En utilisant des formes et des couleurs, des tensions et des équilibres entre des objets et des assemblages non combinés, l'artiste propose des chemins praticables dont le sens est proposé au spectateur. A lui en se plongeant dans le tableau d'en révéler l'intériorité, sa signification.

La liberté totale que l'artiste s'octroie est désormais transmise au spectateur.Si l'intention de l'artiste et l'interprétation du spectateur correspondent, alors soit, et sinon, une fusion de l'esprit et de la perception pourrait être pour plus tard.Si cette synchronicité ne se produit jamais, tant pis, l'œuvre d'art demeure pour toujours, et existe dans une dualité de perceptions dyadiques perpétuelles.